تاریخ: ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد ضرورت پرهیز از ظرفیت‌سازی کاذب برای پذیرش دانشجو
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: برای رسیدن به استاندارهای دانشگاه‌ کارآفرین باید تلاش کرد .
به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، غلامرضا زهتابیان در دومین هم اندیشی بررسی وضعیت آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه چنین نشست هایی نشانه پویایی مجموعه جهاد دانشگاهی است و انتظاری جز این هم از این مجموعه نمی‌رود، گفت: جهاد دانشگاهی قبل از هر چیز یک دانشگاه فرهنگی، مردمی، پیشگام و نوآور است و حتما باید در عرصه‌های علمی و کاربردی ورود پیدا کند .
وی افزود: دانشگاه جامع علمی کاربردی 1100 موسسه علمی کاربردی را ساماندهی می کند و در راستای مهارت آموزی و بالندگی شغلی پیش می‌برد.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه انتظار داریم، مباحث چنین هم اندیشی‌هایی تنها مختص به جهاد دانشگاهی نباشد و یک آسیب شناسی در کل دانشگاه جامع علمی کاربردی مطرح شود، گفت: انتظار داریم جهاد دانشگاهی در راستای افزایش کیفیت آموزش دانشگاه علمی کاربردی، عملکرد ما را نقد کند و پیشنهادات خود را ارائه دهد.
زهتابیان ادامه داد: دو نظام آموزش عالی در دنیا مکمل هم‌ هستند و دنیا آنها را طی کرده اما ما کمی از این نظام‌ها عقب مانده‌ایم، اولین نظام، نظری است؛ یعنی دانشگاه‌هایی که نظریه پردازی می‌کنند و به دنبال توسعه علم و ورود به عرصه های ناشناخته و توسعه تحصیلات تکمیلی هستند. از آنجایی که در کشورهای توسعه یافته امنیت شغلی وجود دارد، فارغ التحصیلان در سطوح میانی وارد بازار کار شده و تعداد اندک اما با کیفیت بیشتر وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شوند و این قشر از کارآمدترین افراد عرصه علم هستند.
وی دومین نظام آموزش عالی را نظام دانشگاهی علمی، پژوهشی و فنی حرفه‌ای دانست و گفت: این دانشگاه‌ها نه تنها رقیب دانشگاه‌های نظری نیستند بلکه همراه و مکمل آنها هستند و وظیفه تربیت تکنسین ماهر به منظور رفع گرفتاری‌های جامعه را برعهده دارند و هدف این دانشگاه‌ها ایجاد جامعه‌ای مولد و اشتغال‌زاست.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری درکنار علم پنجه‌های ماهری نیز نیاز است. متاسفانه گاهی دانشگاه‌های فنی راه دانشگاه‌های نظری را پیش می‌گیرند در حالیکه نباید این طور باشد. در دانشگاه‌های علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای مدرک گرایی مفهومی ندارد این دانشگاه‌ها کارآفرینند و در دنیا 13 هزار شغل را پر می‌کنند شاید این تعداد در کشور ما هزار شغل باشد. از منظر درآمدزایی نیز افراد فارغ التحصیل شده از این دانشگاه‌ها بلافاصله وارد بازار کار می‌شوند و جایگاهشان در بسیاری از کشورها مانند آلمان و فرانسه از نظر کسب و کار و درآمد بالاتر از فارغ التحصیلان دانشگاه‌های نظری است.
وی با بیان اینکه دنیا متوجه شد که دانشگاه‌های نظری نیازش را برطرف نمی‌کنند و سپس به دانشگاه‌های نسل دوم و پژوهش‌محور ورود پیدا کرد، گفت: از آنجایی که با کاربرد پژوهش‌ها دچار مشکل شدند دنیا به سمت دانشگاه‌های دانایی محور رفت یعنی دانشگاه‌هایی که پژوهش را به ایده تبدیل کرده و ایده را به ثروت و توسعه و خوشه‌های فناوری تبدیل می‌کنند.
زهتابیان با بیان اینکه ما هنوز در دانشگاه‌های نسل اول مانده‌ایم و به صورت بسیار کمرنگ دانشگاه‌های نسل دوم را نیز داریم، تاکید کرد: اما هنوز سازوکارهای مربوط به دانشگاه‌های نسل سوم در کشور فراهم نیست و علت آن دو رفتار متفاوت در جامعه ماست. اول توسعه آموزش عالی عرضه محور و دوم مدل توسعه صنعت عملیات محور این رفتارهای دوگانه با هم در تعارض‌اند یعنی عرضه محور بودن آموزش عالی و عملیات‌ محور بودن صنعت متعارض‌اند. این دیوار بلند بین دانشگاه‌های نظری و بخش صنعت و جامعه وجود دارد و ارتباط با آنها قطع شده است. به همین دلیل است که فارغ التحصیلان ما متاع خوبی برای جامعه نیستند و مهندس ما نیاز به توانمندسازی و کسب مهارت بعد از فارغ التحصیلی دارد. چرا که دانشگاه‌های جامع در ریل خود نیستند و به سمت دانشگاه‌های نظری آمده اند.
زهتابیان همچنین گفت: گرچه لازم است تمام دانشگاه‌های ما اعم از نظری و عملی به سمت دانشگاه‌های نسل سوم بروند، افزود: اما عملکردها نشان می‌دهد علی رغم اینکه همه ما شعار دانشگاه نسل سوم و کارآفرین را می‌دهیم اماهنوز با آن فاصله داریم.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به دانشگاه‌های کارآفرین باید تلاش کرد تاکید کرد: اشتغال‌زایی تجاری سازی، مدیریت کسب و کار ثروت اندوزی، به روز بودن ارتباطات بین المللی، کمک گیری از بخش خصوصی و غیره برخی از این معیارها هستند. آنچه که در همین مدت به عنوان سند تحولی دانشگاه جامع علمی کاربردی تهیه شده و در کمیسیون تخصصی گسترش آموزش عالی به تصویب رسیده، از جمله معیارهای پیشنهادی برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین هستند.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی باید نقشه راه را برای دانشگاه جامع علمی کاربردی ترسیم کند، برخی اقدامات ضروری را برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم برشمرد و گفت: اولین اقدام بازگرداندن ماموریت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در ریل خود و توجه به سیاست‌های عالی آن و انطباق آنها با اسناد بالا دستی و توسعه فرهنگ اخلاق مدار در دانشگاه است. دومین اقدام تقویت روحیه آکادمیک در دانشگاه و جذب اعضای هیات علمی کارآمد برای استفاده از خرد جمعی و تقویت اتاق فکر است چرا که دانشگاه نباید قائم به فرد باشد.
زهتابیان ادامه داد: اقدام دیگر راه اندازی گروه‌های آموزشی هشتگانه درسی آموزشی و پژوهشی است که در حال فعال کردن آن‌ها هستیم و این کار را با بهره‌گیری از گروهی از اساتید که با مفاهیم علمی کاربردی آشنا هستند، انجمن‌های علمی،‌NGO ها، خبرگان صنعت، کشاورزی، فرهنگ و هنر انجام می‌دهیم که در این زمینه در حال شناسایی اساتید بوده تا به منظور تقویت اتاق فکر و کمک به مدیریت دانشگاه علمی کاربردی در جهت گسترش، ارتقا و توانمندسازی نیروهای درسی عمل کنیم.
وی افزود: تقویت و تشکیل شوراها مانند شورای نظارت و ارزیابی، هیات ممیزه و غیره نیز لازم است. اقدام دیگر سطح بندی و طبقه بندی موسسات و واحدهای استانی است. همچنین استفاده از اساتید سایر دانشگاه‌ها و تقویت بنیه علمی مدرسین و توسعه مراکز تربیت مدرس نیز برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل سوم ضروری است.
زهتابیان کنترل نامحسوس کلاس‌ها، ارتقاء اساتید توسعه دوره‌های پودمانی، اجتناب از ورود به دوره‌های تحصیلات تکمیلی جهت جلوگیری از رفتن به سمت دانشگاه‌های نظری، اجتناب از مدرک گرایی، توجه و استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی، بازنگری اساسی در فصول و سرفصل‌ها و توجه به دروس کارورزی، کارگاهی و مهارتی را از دیگر اقدامات ضروری برای رسیدن به دانشگاه‌های کارآفرین عنوان و خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت‌سازی کاذب برای پذیرش دانشجو جلوگیری کنیم. در حال حاضر 78 درصد از یک میلیون فارغ التحصیل ما شاغل‌اند اما 30 تا 40 درصدشان در جایی مشغول به کارند که ارتباطی با رشته تحصیلی آنها نداشته است ما باید در جایی مجوز دهیم که رشته تحصیلی با شغل فرد ارتباط داشته باشد و بالندگی شغلی ایجاد شود.
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در پایان با بیان اینکه میانگین سنی مخاطبین دانشگاه علمی کاربردی 30 سال و بالاتر است، گفت: بنابراین مخاطبان ما سنجشی نیستند بلکه مردمی هستند که حرفه و شغل می خواهند. توجه به مسائل بین المللی نیز از جمله اقدامات ضروری است. همچنین مشارکت فعال در بخش آمایش نظام عالی وزارت علوم نیز باید انجام شود. ما اگر خود را جدا از این موضوع بدانیم به جایی نمی رسیم بنابراین باید مجری سیاست‌های کلان آموزش عالی نیز باشیم. اگر کاری کارشناسی شده و متقن ارائه دهیم بعید می‌دانم که در دانشگاه جامع و وزارتعلوم کسی با آن مخالفت کند.