|
تاریخ: ۱۳۹۵/۸/۱۰
|
|
ناپایداری هرم آموزشی از چالشهای آموزش عالی کشور است
|
توسعه ناموزون و ناپایداری هرم آموزشی آموزش عالی را با چالشهای اساسی روبهرو میکند.
|
آموزش عالی هر کشور نماد و سمبل توسعه و پیشرفت است؛ پیشرفتی که با توسعه و رشد تحصیلات تکمیلی حاصل خواهد شد. توجه به توسعه و فناوریهای نوین و همسویی با جامعه جهانی برای تبادل اطلاعات علمی هم از ویژگیهای جوامع مدرن و از مطالبات کشورهای در حال توسعه است. در این میان نیازسنجی و برنامهریزی در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی و سایر دورهها برای پایدارسازی هرم آموزشی بیش از گذشته احساس میشود؛ چراکه توسعه ناموزون و ناپایداری هرم آموزشی آموزش عالی را با چالشهای اساسی روبهرو میکند. شاید عدم ارتباط فارغالتحصیلان با بازار کار تنها یکی از این چالشها باشد. موضوعی که معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم به آن معتقد است و توسعه ناپایدار هرم آموزشی پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت که به نفع آموزش عالی کشور نیست. وحید احمدی که در نشست شورای دانشگاه در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه سخن میگفت بر ضرورت نیازسنجی و برنامهریزی در پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی و سایر دورهها در راستای پایدارسازی هرم آموزشی تاکید کرد و گفت: «توسعه ناموزون و ناپایداری هرم آموزشی از چالشهای آموزش عالی کشور است.»احمدی گفت: «درصد بالایی از دانشجویان باید با زندگی خلاق مانوس شوند و نظام آموزشی به سمتی برود که ارتباط فارغالتحصیلان با بازار کار برقرار شود.» او ماموریتگرا کردن نظام آموزشی و تحصیلات تکمیلی، تنظیم نظام بودجهای و توازن توزیع اعتبارات را از راههای حصول به اعتدال و پایداری هرم آموزشی عنوان کرد و گفت: «15 درصد بودجه دانشگاهها سهم اعتبارات پژوهشی است و باید در این بخش هزینه شود.» معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، رشد کم درآمدهای اختصاصی را یکی از موانع توسعهیافتگی دانشگاهها دانست و بر ضرورت توسعه ارتباطات علمی و بینالمللی بهعنوان یکی از اولویتهای وزارت علوم تاکید کرد. آنطور که او گفته است، فرصتهای مطالعاتی 6ماهه و 9ماهه از طرف وزارت علوم حمایت میشود. احمدی با پیشنهاد یکی از اعضای شورای دانشگاه بیرجند برای ایجاد مرکز فناوریهای نرم و محاسباتی در رشتههای علوم انسانی و علوم کامپیوتر موافقت کرد و نگاه ویژه به مناطق محروم و کمتر توسعهیافته را مورد تاکید قرار داد.
|
|