پربیننده‌ترین ها
گفتگو
اوقات شرعی

گالري تصاوير
تاريخ: ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۹ دي ساعت ۷:۴۳ کد مطلب: 2135
 تعمیق آموزه های هلال احمر با آموزش های عالی

جمعیت هلال احمر سال های سال است که در زمینه آموزش های امدادی در حوزه آموزش عالی کار میکند و در طول این سال ها، توانسته آموزش های دانشگاهی را در حوزه های امدادونجات گسترش دهد. در این نوشتار به ضرورت همین آموزش های آکادمیک در حوزه های مرتبط با فعالیت های جمعیت هلال احمر پرداخته شده است.


رشته های امداد و ‌سوانح، امدادو‌نجات ‌‌شهري، مشاركت‌هاي مردمي، امور‌ فرهنگي، اطفاي‌حريق شهري، سلامت‌ياري- داروياري، مترجمي زبان ‌انگليسي، انبارداري، مددكاري خانواده، امور پشتيباني سازمان‌هاي مردم نهاد، تربيتبدني- مربيگري پايه غواصي، تربيت بدني- مربيگري پايه كوهپيمايي و كوهنوردي، ‌مديريت‌ عمليات‌ امدادونجات، مديريت امداد در سوانح گرايش سوانح طبيعي، مديريت امداد در سوانح گرايش سوانح غيرطبيعي، مديريت و فرماندهي عمليات در حريق و حوادث، حفاظت و پيشگيري از حريق و حوادث، كارشناسي حين كار مديريت خانواده، كارشناسي پيوسته اعضاي ‌مصنوعي و ساخت وسايل‌كمکی، سيستم‌هاي اطلاعات مديريت در سوانح، بهداشت رواني و اجتماعي در بحران، مديريت لجستيك در حوادث و حقوق بين‌المللي بشردوستانه از جمله رشته هایی است که هماکنون جمعیت هلال احمر ایران، به صورت آکادمیک آموزش می دهد.


آموزش های آکادمیک هلال احمر، ضرورتی انکارناپذیر
عمران عظیمی، نماینده بازرسی موسسه آموزش عالی علمی- کاربردی هلال ایران در گفت و گو با پیام هلال عنوان می کند: ما در حوزه آموزش های امدادی، بشردوستانه و... که مرتبط با فعالیت های جمعیت هلال احمر است، نیاز به برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلندمدت داریم.


به گفته این مقام مسئول، دوره های بلندمدت آموزشی در این حوزهها به‌صورت آکادمیک ارائه می شود، اما در دوره های کوتاه مدت، افراد فقط با مهارت ها آشنا می شوند. به همین خاطر نیاز است سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر، دوره های هم افزایی برای این افراد برگزار کند تا مهارت های کوتاه مدت آموخته شده در این افراد نهادینه شود.


عظیمی تاکید دارد: ارائه آموزش های مرتبط با حوزه فعالیت هلال احمر که به یک دانش آموز ارائه می شود، کاملا متفاوت با شکل آموزش هایی است که باید به مدیران ارائه شود.


به باور او، حضور جمعیت هلال احمر در بحث آموزش های آکادمیک، ضروری است، طوری که کارکنان دستگاه های دیگر مثل آتشنشانی، نیروی انتظامی، شهرداری، ریاست جمهوری و... نیز از آموزش های آکادمیک ارائه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر بهره میبرند.


به گفته عظیمی، ارائه آموزش های آکادمیک از سوی جمعیت موجب می شود که سطح کیفی آموزش‌ها ارتقا یابد: «اینکه دانشجویان از آموزش‌های آکادمیک چه می‌خواهند کاملا به ذوق و هدف آنها ارتباط دارد. عده‌ای هستند که با آموزش‌های آکادمیک، می‌خواهند واقعا در مجموعه امدادی خود عملکرد بهتری داشته باشند. عده‌ای هم به‌دنبال ارتقای جایگاه شغلی هستند. حتی از منظری دیگر می‌توان گفت پرورش مدیران آینده حوزه بحران و امداد با گذراندن این آموزش‌های عالی نیز دور از ذهن نیست.»


20هزار دانشجو در موسسه هلال ایران
مؤسسه آموزش عالي علمي-كاربردي هلال ايران، به عنوان قطب اصلي آموزش جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران با برخورداري از معاونت‌ آموزش عالي، معاونت آموزش همگاني، عمومي و تخصصي و نيز معاونت پژوهش به فعاليت‌هاي خود مي‌پردازد.


به گفته عظیمی، تا سال85 حدود 80درصد از دانشجویان این موسسه را کارمندان نهادهای مختلف امدادی، حمایتی و... تشکیل می‌دادند، اما هم‌اکنون روند جذب دانشجویان به‌صورت آزاد هم گسترش پیدا کرده است.


این مقام مسئول خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون حدود 20هزار دانشجو در سراسر کشور در این موسسه مشغول به تحصیل هستند که طی سال‌های اخیر، استقبال نسبت به تحصیلات آکادمیک در این موسسه بسیار افزایش داشته است.


معاونت آموزش عالي با حركت در مسير تحول و توسعه دانش و مهارت به‌منظور تربيت فارغ‌التحصيلان و متخصصان پويا و كارآمد براي رفع نيازهاي جامعه، وظايف سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، نظارت بر انجام و اجراي امور آموزشي، ساماند‌هي امور دانشجويان از جمله رفاهي، معيشتي و ورزشي را برعهده دارد.
اين حوزه، با بهره‌گيري از استادان برجسته و مجرب و استفاده از نيروهاي متعهد و متخصص و نيز با فراهم‌آوردن امكانات و تكنولوژي‌هاي نوين مانند آزمايشگاه‌هاي رايانه، سمعي بصري و زبان، كارگاه‌هاي كمك‌هاي اولية مجهز (پراتيك) سعي داشته زمينه‌ساز تحصيل علم و مهارت‌هاي تخصصي و پاسخگوي نيازهاي جوانان علاقه‌مند به كسب علوم عاليه باشد.


هم‌اكنون اين معاونت با همكاري دانشگاه جامع علمي- كاربردي خدمات آموزشي خود را در 34مركز دانشگاهي و در رشته‌هاي كارداني، كارشناسي حرفه‌اي و كارشناسي ارشد به‌صورت دوره‌هاي ترمي و پذيرش از طريق سازمان سنجش آموزش كشور به عموم مردم ارائه مي‌‌دهد و به‌زودي در رشته‌هاي تخصصي در مقطع دكترا نيز دانشجو خواهد پذيرفت.


معاونت آموزش عالي متشكل از حوزه‌هاي مختلفي از جمله آموزش الكترونيكي، آموزش بين‌المللي، آموزش‌هاي عالي آزاد (پودمان‌هاي خاص)، آموزش كوتاه‌مدت و ضمن خدمت، همچنين مديريت دانشجويي- فرهنگي است كه با تلاش در جهت كارآمدسازي فرآيندهاي آموزشي و بهره‌مندي از فناوري نوين و سيستم‌هاي پيشرفته، سعي در جلب رضايت دانشجويان و دانش‌پژوهان دارد.


كادر علمي ثابت (مدرسان تمام‌وقت) مؤسسه آموزش عالي علمي-كاربردي هلال ايران از 1383آغاز به كار کرد. از جمله وظايف اين كادر اجراي پروژه‌هاي تحقيقاتي، ارائه خدمات علمي آزمايشگاهي به مؤسسه و خارج از آن، تدريس در دانشگاه‌ها و مؤسسات، انجام امور كارشناسي و مشاوره‌هاي علمي، شركت در مجامع علمي و تخصصي و... است.


معاونت آموزش همگاني، عمومي و تخصصي
معاونت آموزش همگاني، عمومي و تخصصي با هدف برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، هدايت و كنترل برنامه‌هاي آموزش همگاني، عمومي و تخصصي تشكيل شده و  شامل مديريت آموزش همگاني و عمومي و مديريت آموزش تخصصي است.


آگاه‌سازي مردم نسبت به مخاطرات طبيعي و انسان‌ساخت، همچنين فراهم‌كردن زمينه‌هاي آمادگي مردم در برابر حوادث و بلايا با استفاده از روش‌هايي نظير توليد تيزر و انيميشن‌هاي آموزشي، ارسال پيامك، تهيه كتب، بروشور و  پمفلت و استفاده از تابلوهاي اطلاع‌رساني از جمله وظايف مديريت آموزش همگاني و عمومي اين معاونت است.


مديريت آموزش تخصصي وظيفه تدوين دستورالعمل‌هاي آموزش تخصصي، توليد محتواي آموزشي و برگزاري دوره‌هاي آموزش تخصصي در زمينه‌ اقدامات پيش‌بيمارستاني، جست‌وجو و نجات در آوار، جاده، ارتفاع، دريا، برف و كولاك، همچنين حمايت‌هاي رواني و اجتماعي در حوادث، اسكان اضطراري و... را برعهده دارد.


معاونت پژوهشی، سیاستگذار عرصه پژوهش
معاونت پژوهش این موسسه نیز به منظور سامان‌دهي و استقرار نظام پژوهش و نيل به اهداف سازماني نقش سياست‌گذاري، تأييد و اجراي طرح‌هاي كلان مرتبط با وظايف جمعيت هلال‌احمر، مديريت پژوهش‌هاي كاربردي، توليد و نشر محتواهاي علمي را در دو حوزة مجزاي امور پژوهشي و امور ارتباطات مردمي و اطلاعات علمي برعهده دارد.


اين معاونت در زمينه تصويب و اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي در سطح ملي و بين‌المللي، جهت‌دهي و بهره‌برداري از پايان‌نامه‌هاي دانشجويي، استفاده و بهره‌برداري از ظرفيت‌هاي دانشگاهي و مراكز تحقيقاتي، ايجاد فضاي مناسب علمي براي تبادل‌افكار بين مراكز علمي و تحقيقاتي كشور و نيز تأليف، ترجمه و تدوين منابع درسي و تخصصي در حوزة فعاليت‌هاي هلال‌احمر، برگزاري نشست‌هاي علمي ماهانه، تأسيس و تجهيز كتابخانه مرجع و كتابخانه ديجيتال و نيز تجهيز كتابخانه‌هاي جمعيت هلال‌احمر در سراسر كشور براي مستندسازي منابع علمي كشور در حوزة امدادونجات و مديريت بحران نقش ايفا مي‌كند.


ارسال به دوستان  نسخه چاپی


نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی