پربیننده‌ترین ها
گفتگو
اوقات شرعی

گالري تصاوير
تاريخ: ۱۳۹۴ دوشنبه ۵ بهمن ساعت ۸:۲۶ کد مطلب: 4135
 چرا نظام آموزش عالی عرضه محور است؟
   به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دکتر اخباری در نوزدهمین کنگره همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی اظهار کرد: معضل عدم ارتباط بین دانشگاه و صنعت در ایران عدم ارائه ی رشته های دانشگاهی متناسب با مشاغل جامعه است. یکی از ویژگی های دانشگاه های کشورهای توسعه یافته این است که 85 درصد دانشگاه های آنها علمی-کاربردی بوده و برآمده از صنعت، خدمات، هنر فرهنگ و کشاورزی می باشد و فقط 15 درصد در نظام نظری به منظور تولید علم و دانش فعالیت دارند. لذا یکی از معضلات بزرگ کشور این است که دانشکاه های کشور 99 درصد در نظام نظری فعالیت دارند و به جای تقاضا محوری عرضه محورند و به کارآمدی دروس ارائه شده اهمیت نمی دهند.
وی در ادامه افزود: دانشگاه علمی کاربردی با توجه به تجارب بدست آمده بر مبنای تقضا محوری کار می کند. در حال حاضر 800 عنوان رشته در این دانشگاه بر مبنای شاخص تقاضا مخوری به دانشجویان ارائه می گردد که این رشته ها در خدود 3000 شغل را در کشور پوشش می دهد.
دکتر اخباری تصریح کرد: امروزه اگر بخواهیم در جهت اقدام عملی برنامه ششم توسعه گام جدی برداریم بایستی رشته های دانشگاهی کشور در جهت اشتغال زایی و نیاز بخش صنعت باز نگری شوند تا بدین صورت بتوانیم به نقطه8 مطلوب توسعه اقتصادی دست بیابیم.
وی در ادامه افزود: امسال با توجه به اینکه شورای برنامه ریزی درسی وزارت علوم ابلاغیه ای را مبنی بر بازنگری مجدد سرفصل های آموزشی به تمامی واحدهای دانشگاهی ارائه داده بود اما متاسفانه شاهد آن هستیم که فقط 50 درصد دروس ارائه شده بر اساس تکنولوژی روز دنیا اصلاح گردیده است.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور تاکید کرد: بایستی در این همایش ها و گردهمایی ها گام هایی در جهت اجرایی شدن اهداف برنامه توسعه ملی برداشته شود که بدین منظور دولت جهت تحقق کامل اهداف برنامه ششم توسعه باید درصد دانشجویان نظام مهارتی را بالا ببرد.
وی خاطر نشان کرد در برنامه ششم توسعه مهمترین موضوع بررسی صلاحیت حرفه ای است در کشور هیچ کس نمیتواند ادعا کند متخصص دانشگاهی ما در کجا ایفای نقش می کند. چرا ما در نظام آموزشی به بخش تایید صلاحیت حرفه ای توجه نمی کنیم؟ سیکل نظام مهارتی کشور به دلیل عدم وجود نظام اطلاعات بازار کار و نظام تایید صلاحیت حرفه ای ناقص است.
اخباری در ادامه افزود: به دلیل عدم وجود نظام اطلاعات بازار کار در همین استان خوزستان که قطب اقتصادی کشور است جهت گیری صحیح شغلی وجود ندارد. که بررسی این موضوع وظیفه اداره کار می باشد که به درستی به آن پرداخته نشده است. چرا برای آموزش دهی و مهارت آموزی در کشور هزینه نمی شود؟ لذا دولت و استانداران محترم باید در کمیته اشتغال به این دو موضوع توجه لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: چرا در استان خوزستان که قطب کشاورزی، صنعت ، توریسم و گردشگری است و جزء استان های خدمات ده کشور است مهارت آموزی به دانشجویان صورت نمی گیرد؟ چرا کارفرمایان برای آموزش مهارت های حرفه ای هزینه نمی کنند؟ این ها همه از معضلات بزرگ نظام آموزش عالی کشور است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: پیشنهاد من به برگزارکنندگان 19 کنگره توسعه همکاریها این است که مصوبه ای ارائه گردد که دولت مکلف به ایجاد نظام اطلاعات بازار کار و نظام تایید صلاحیت حرفه ای در برنامه ششم توسعه گردد.
ارسال به دوستان  نسخه چاپی


نام:
پست الکترونیکی:
نظر شما:
کد امنیتی