معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر گفت: مجموع افرادی كه درحوادث رانندگی دچارمعلولیت و فوت میشوند از میزان فوتی ها ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در كشور بیشتر است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، سیدحمید جمال الدینی روز شنبه در گفتوگو با خبرنگاراجتماعی ایرنا، توجه به میزان زیاد تلفات جادهای را مهم دانست وگفت: فوت ناشی از بیماری های قلب و عروقی و سرطان به ترتیب آماربالایی در ایران دارد ولی مجموع آمار معلولیت و فوتی ناشی از تصادفات از دیگر مرگ ها بیشتر است.
بیش از یك و نیم درصد فوتی رانندگی در ایران
جمال الدینی با اشاره به مرگ یك میلیون 250 هزارنفرسالیانه به دلیل حوادث رانندگی در جهان جانشان را از دست میدهند، گفت: درحالی كه ایران یك درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد، حدود یك و نیم درصد فوتیها سوانح رانندگی در كشور روی میدهد.
وی افزود: دركشورهایی كم درآمد كه یك درصد خودرو دنیا را دراختیار دارند میزان و مرگ و میر سوانح رانندگی شان 16 درصد كل فوتی ها است.
جمال الدینی درباره كشورهای با درآمد متوسط اظهاركرد: در این كشورها كه 53 درصد خودرو دنیا دراختیار دارند 74درصد مرگ و میر رانندگی در آن كشورها اتفاق می افتد.
معاون آموزش پژوهش و فن آوری جمعیت هلال احمر گفت: در كشورهای توسعه یافته 46 كه درصد خودرو جهان در اختیار دارند میزان فوتیشان را به زیر10 درصد كاهش دادند.
هر 30 دقیقه یك فوتی رانندگی
وی درباره میزان فوتیها ناشی ازسوانح رانندگی درایران گفت: براساس آمارهر30 دقیقه یك فوتی ناشی از رانندگی سه فوتی ناشی از سرطان ها و حدود 10 نفر به دلیل بیماری قلبی و عروقی فوت می كنند.
هردقیقه یك تصادف در كشور
جمال الدینی گفت: تقریبا درهریك دقیقه یك تصادف در كشوراتفاق می افتد درهردو دقیقه یك مجروح و هر نیم ساعت یك فوتی داریم.
جنس فوتی حادثه رانندگی فرق دارد
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با اشاره به آسیب اجتماعی ناشی ازفوتی های ناشی ازسوانح رانندگی گفت: جنس فوتی ناشی ازقلبی عروقی و سرطان ها با فوتیها سوانح رانندگی تفاوت دارد.
وی در این باره افزود: فوتی ها ناشی از سوانح رانندگی بیشتر در یك گروه سنی 15 تا 29 سال اتفاق میافتد كه بیشتر نقش نیروی فعال و كارآمد را در جامعه دارند.
از دست دادن جوانان در سوانح رانندگی جبران ناپذیر است
معاون رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به جمعیت كشور كه به سمت سالخوردگی می رود، گفت: از دست دادن جمعیت جوان ضرر زیادی برای كشور دارد.
وی یكی دیگر ازاثرات زیانبارناشی از سوانح رانندگی را معلولیت دانست وافزود: چندین برابر میزان فوتی ها،معلولیت به جا می ماند.
جمال الدینی افزود: مرگ و میر و ازكارافتادگی سرپرست خانواده خسارات جبران ناپذیراجتماعی برای دیگر اعضا خانواده به جا می گذارد.
عامل انسانی دلیل اصلی تصادفات جادهای ایران
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به اینکه 49 درصد سوانح رانندگی به دلیل واژگونی خودرو اتفاق می افتد، گفت: این موضوع ناشی از عوامل انسانی است.
وی در ادامه با اشاره به ابعاد گسترده سوانح رانندگی افزود: خانواده فردی كه مقصر وقوع حادثه بوده از جمله دیگر این ابعاد است كه ناخواسته باید نتایج این اتفاق را بپذیرند.
جمال الدینی اظهاركرد:ممكن است این فرد به دلیل مسایل قانونی مجبوربه تحمل زندان شود كه خانواده وی دراین شرایط دچار مشكلات مالی و غیر مالی زیادی میشوند.
وی با اشاره به سه ضلع حوادث رانندگی درایران كه، عامل انسانی، راهها و سیله نقلیه است، گفت: علت بیشتر سوانح رانندگی در ایران عامل انسانی اعلام شده است.
هلال احمر نقش مدافعه گری حقوق مردم را دارد
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جعیت هلال احمر درادامه ایجاد ترس آگاهانه درمیان مردم برای كاهش میزان خسارات را ضروری دانست وگفت: بایدتوجه جدی برای افزایش آگاهی مردم كنیم.
وی با اشاره به این كه نیمی از افرادسرسانحه و نیمی دیگردر زمان رسیدن به مراكزدرمانی و یا درمراكزدرمانی جانشان را از دست می دهد، گفت: باید برای كاهش این میزان بروی عوامل انسانی كاربیشتر انجام داد.
جمال الدینی درادامه با اشاره به نقش هلال احمردرمدافعه گری حقوق مردم گفت: جمعیت هلال احمر به عنوان یك نهادعمومی غیردولتی باید دراین حوزه ورود پیدا كند.
وی با اشاره به این كه امداد ونجات وظیفهای است كه حاكمیت به هلال احمر واگذاركرده است، افزود: ولی دفاع از حقوق مردم و ایجادآگاهی و دغدغه درباره سوانح طبیعی و انسان ساز از وظایف ذاتی این نهاد غیردولتی است.
وی ادامه داد: دراین راستا هلال احمرباید درحوزه آموزش برای مقابله با سوانح و ایجاد دغدغه آگاهانه درمیان افراد جامعه ورود پیدا می كند.
معاون اموزش، پژوهش و فناری جمعیته لال احمر با اشاره به كاهش مرگ و میر سوانح رانندگی طی10سال گذشته دركشور گفت: افزایش آگاهی مردم، ایجاد نگرانی بین بخشی، تغییرات قوانین مربوطه و بهبود برخی از زیر ساخت از دلایل این امر است.
وی با اعلام این كه خسارات ناشی از سوانح رانندگی همچنان همچنان حدود 7 درصد ناخالص ملی را می بلعد، گفت: این امر نشان می دهد ما همچنان نیاز به افزایش آگاهی درمیان افراد جامعه داریم.
انجام یک اقدام دانش محور در حوزه پیشگیری از تصادفت جاده ای
جمال الدینی یك اقدام دانش محور در این مورد شد وگفت: نباید میزان تلفات رانندگی در كشور با گذشت زمان عادی تلقی شود.
وی با اشاره به برنامه های برخی از كشورهای توسعه یافته دراین زمینه بیان داشت: این كشورها در حال برنامه ریزی هستند كه با توسعه صنایع خودرو و زیر ساختها میزان مرگ و میر را به صفر برسانند.
وی همچنین ارزیابی عملكرد نهادهای مربوط در حوزه را بسیار ضروری دانست و گفت: عملكرد نهادها و ارگانهای كه در این وظیفه دارند باید به صورت مداوم ارزیابی شود.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان این كه ارایه آمار و ارقام در این حوزه باید قابل لمس باشد، گفت: مثلا باید درباره مضرات استفاده از تلفن همران در هنگام رانندگی به مردم بگوییم كاهش واكنش در هنگام استفاده از تلفن همراه سبب چهار برابر شدن سوانح رانندگی می شود و یا كاهش تنها 5در صد سرعت میانگین مجاز تا 22 درصد آمار مرگ و میر را كاهش میدهد.
صنایع خودروسازی نسبت به ایمنی خودرو ها احساس تعهد كنند
جمال الدینی یكی از موضوعات مهم درباره كاهش تلفات رانندگی را مسئولیت پذیری گروههای مرجع دانست وافزود: صنایع خودروسازی نسبت به ایمن سازی خودرو هایی كه به بازار عرضه میكنند احساس تعهد كنند.
براساس آماراعلامی نهادهای مربوطه سال گذشته حدود 17 هزارنفردرسوانح رانندگی جانشان را ازدست دادند. كارشناسان اعلام می كند حدود 10 برابر این میزان معلول به جا مانده است.